Sidpisk

Bultande tår, genomblöta tygskor, piskande sidregn och koncentrationsläger. Ingen bra kombination. Tyvärr måste jag säga, pga turistifieringen av Dachau, kändes besöket nog inte så verkligt och påträngande som jag hört att det ska göra. Barackerna var rivna men huvudbyggnaden var en odyssé från kuppförsöket till kapitulationen. Informationstavlorna berättade om allt från medicinska försök, specialfångar, lägerplaceringar och fångmärkningar till tortyrredskap och sjukdomsspridning.

Pest och pina. Regn!

Lika bra att beta av sevärdheter när någon annan tar initiativet. Överlåts det till mig, finns andra prioriteringar. Ett slott som Nymphenburg kan säkert vara sevärt en solig sommardag utan inslag av ryska gästarbetare och en inplastad huvudbyggnad. Besök som gårdagens späder alltid , mer eller mindre, på mitt inneboende agg mot allt som måste göras, måste ses och ska tyckas om.

Nymphenburg - X
Dachau - X


Kommentarer
Postat av: Elin

Var inte det grå vädret ändå passande för besöket på ett så hemskt ställe?

2007-09-28 @ 16:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0