Morgonstund...

Tre timmar och trettio minuter till bilen rullar. Drygt tre timmar till tåget från Fraunhofer rullar och jag frågar mig likt min nyvaket nyfikna granne på våning två: "Vad gör jag uppe?!" Sov människa! Det sägs att morgonstund har guld i mund, men jag har aldrig riktigt sett tjusningen om nu inte, till morgonstund, uppstigning klockan 12 räknas.

En vanlig skoldag. Uppstigning 0630, för att sedan zombiaktigt lunka in i duschen och använda alldeles för stor del av husets dagliga varmvattenkonsumtion. Frukosten är alltid underbar och uppiggande, men vad hjälper det när man somnar på tunnelbanan ut och sedan halvt sovandes fortsätter in på föreläsningen och sätter en bock i rutan "Fysiskt närvarande". För inte är det psykiskt, inte innan morgonfikat. Ska dagen dessutom fortsätta som den började ställer föreläsaren in fikat och maler på om tyska standarder och checklistor. Timme två förflyter som timme ett.

Idag är det dock annorlunda. Vaknar utan klocka tio i tio och känner ett lugn och en tillfredställelse över de faktum att jag i helgen får spela innebandy och att jag sedan förra tisdagen faktiskt inte kommer skriva någon tysk hetstenta den närmsta tiden. Lycka.

Lägger in min andra tyska film på filmtipset och förundras över Jürgen Vogels magnifika tandrad (eller brist på sammanhängande tandverk) samtidigt som som jag sörplandes och småfisandes får i mig dagens andra kaffe. Nescafé-Löslicher Bohnenkaffee blir lätt tradigt, men vad gör man inte för koffeinet.

Vad gör man inte för konsten? Vad gör jag för konsten? Vad är konst? Inte fan är det stenar i en ring eller tre ihopsvetsade kundvagnar, men det verkar finnas folk som finner ro och mening i oortodoxa skapelser som troligen gjorts med en kaffe i ena handen, svetslåga i den andra och ett snett penningstinnt leende på läpparna. Konstproduktion till de ljuva tonerna av Lars Winnerbäck vore nåt."Konst" och "Musik". Lyssna på Fredag hela veckans version av Om du lämnar mig nu. Begåvad musiker.

Nu undrar ni säkerligen vad ovanstående stycke hade med saken att göra? Ingenting alls troligen, men vad gör man inte för konsten.

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag älskar att läsa din blogg. Din humor är så otroligt uppiggande!!! Du är bästa gubben i världen och du är min nussegubbe - det är Lycka!

2008-03-14 @ 14:21:01
Postat av: Calle

Konsten finns inom oss alla..och på samma gång runtom i hela universum

nytt skypeförsök imorn kväll?

2008-03-16 @ 19:11:15
URL: http://abologna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0