Sommarläsning (uppdaterat*3)

[++] Denise Rudberg - OSA
[++] Denise Rudberg - Väninnan
Lättlästa

[+++] Karin Alvtegen - Skugga
[+++] Karin Alvtegen - Skuld
Man lär sig Alvtegens recept.

[++] Jo Nesboe - Fladdermusmannen
Mycket bludder.

[++++] Gellert Tamas - Lasermannen
Spännande och lärorik.

[+++] Mons Kallentoft - Midvinterblod
[++] Mons Kallentoft - Sommardöden
Mycket bludder och överdrivet mycket prettospråk. Roligt med Linköpingsmiljö och den första boken som jag läste efter den andra var mycket bättre, eller så hade jag bara vant mig. Vem vet.

[+++] Khaled Hosseini - Flyga drake
OK men inte så bra som vissa vill göra gällande.

[++] Henning Mankell - Kinesen
I enlighet med min Rolf Lassgård-avsky läser jag inte Wallander, men Kinesen var en fristående deckare som jag såg exponerades i var och vartannat skyltfönster. 580 sidor lång med relevant substans på kanske 200 sidor. Övriga var utfyllnad utan tillförsel till kärnhistorien. Kanske i ett försök att utbilda mobben om 60-talets radikala strömningar och den allt starkare kinesiska världsmakten eller bara ett försök att verka påläst. Hur som haver. Utgången levererade inte den Aha-upplevelse jag söker i en bra mordhistoria utan lämnade en eftersmak med etiketten Jaha. Känns inte särkilt troligt att någon skulle utrota en släkt på andra sidan jordklotet som hämnd för en förförfaders missär och lidande. Själva detektivarbetet var underordnat bokens skildring av kinas politiska läge. Pust.

[+++] Anna Jansson - Pojke försvunnen
Ännu en författare från det nya kvinnliga deckarundret. Tillsammans med Alvtegen den enda som håller att läsa.

[+++] Mark Haddon - Curious incident of the dog in the night-time 
Speciell och ingen bok man streckläser. Hade fruktansvärt svårt för den i början men vande mig vid den. Handlar om ett bokstavsbarns tankar och leverna. Förvånansvärt smart!

Mitt uppe i:
Bengt Liljegren - Adolf Hitler
Anna Jansson - Svart fågel
Arne Dahl - Ungeschoren

Och nej man är inte nazist för att man läser en biografi. Är man porrskådis om man läser Jenna Jamesons?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0